متغییر ها رو میتونید توی همه زبان های برنامه نویسی ببینید که یادگیری و تعریف اون ها برای یاد گرفتن هر زبان برنامه نویسی یکی از واجبات هست . زبان دارت شبیه زبان های خانواده c است پس اگر با زبان c اشنایی داشته باشین کار شما اینجا راحت تره . از متغیر ها در طول برنامه نویسی برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده می کینم. به طور مثال من اطلاعات کاربر رو در یک متغییر ذخیره میکنم  و از اون در خط های بعدی برنامه که بهش نیاز دارم استفاده میکنم  . 

متغییر ها رو میتونید توی همه زبان های برنامه نویسی ببینید که یادگیری و تعریف اون ها برای یاد گرفتن هر زبان برنامه نویسی یکی از واجبات هست . زبان دارت شبیه زبان های خانواده c است پس اگر با زبان c اشنایی داشته باشین کار شما اینجا راحت تره .

از متغیر ها در طول برنامه نویسی برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده می کینم. به طور مثال من اطلاعات کاربر رو در یک متغییر ذخیره میکنم  و از اون در خط های بعدی برنامه که بهش نیاز دارم استفاده میکنم  . 

 

اگر قصد ذخیره کردن یک کلمه یا رشته یا کاراکتری داشته باشیم می توانیم از نوع داده String استفاده کنیم.

void main() {
  var str = 'reza';
  var num = 45;
  var list = [1 , 'reza' , 34 , 'ali'];
}

با استفاده از کلمه کلیدی var میتونیم متغییر مورد نظرمون رو تعریف کنیم و درون این متغیر هم رشته هم عدد و لیستی از رشته ها و اعداد را ذخیره کنیم و در نقاط مختلف برنامه مورد استفاده قرار بدیم  . همچنین میتونید خروجی کد های بالا رو مشاهده کنید .

reza

45

[1 , reza , 34 , ali]

با استفاده از دیتا تایپ String میتونیم تعیین کنیم که در متغییر ما فقط رشته ها ذخیره بشن .برای وارد کردن اطلاعات در String حتما باید از یک جفت “” استفاده کنیم.

void main() {
  String name = "reza";
}
reza

 اگر بخواهیم یک عدد صحیح و در متغیری ذخیره کنیم از نوع متغیر int استفاده می کنیم. 

void main() {
  int num_1 = 100;
  int num_2 = 200;
}

متغیر ها به مقدار اولیه که به آنها میدهیم وابسته نیستند و هروقت که نیاز داشتیم میتونیم مقدار آن ها را تغییر دهیم .

 

یه دیتا تایپ دیگه به اسم بول (bool) داریم که فقط  مقدار true یا false رو بر میگردونه که این رو هم میشه هم با var تعریف کرد و هم با استفاده از دیتا تایپ bool اون رو تعریف کرد .

void main() {
  var tru  = true;
  bool fal = false;
}
true

false

و همچنین برای تعریف اعداد اعشاری از دیتا تایپ double اشتفاده میکنیم که در صورت استفاده ازش دیگه نمی تونید توی متغیرتون از اعداد int استفاده کنید .

void main() {
  var doub_1  = 55.5;
  double doub_2 = 45.5;
}
55.5

45.5

از دیتا تایپ List برای تعریف لیست ها استفاده میکنیم که این لیست میتونه شامل اعداد و حروف باشه .

void main() {
  var list_1 = [1 , 'reza' , 34 , 'ali'];
  List list_2 = [1 , 'reza' , 34 , 'ali'];
}
[1 , reza , 34 , ali] 

[1 , reza , 34 , ali]

هنگام تعریف متغییر  با استفاده از دیتا تایپ dynamic میتونیم مقدار اون متغییر رو هر زمان که بخوایم برابر با هرچیزی قرار بدیم .

void main() {
  dynamic list_1 = [1 , 'reza' , 34 , 'ali'];
  list_1 = "alireza";
  print(list_1);
}
alireza 

 

یکی از دیتا تایپ هایی که از اون در دارت و فلاتر استفاده های زیادی میشه و خیلی هم مهمه دیتا تایپ map هستش مه میتونیم ایتم های درون اون رو به صورت key  , value تعریف کنیم که استفاده های خیلی زیادی داره 

void main() {
   var name = {
     'reza' : 25,
     'ali' : 12
   };

   print(name);
}
{reza : 25 , ali : 12}

 

دیتا تایپ هایی رو که بالا توضیح دادم اونایی هستن که استفاده های زیادی ازشون میشه و جزو مهم ترین هان اما اگه میخوای اطلاعات بیشتری همراه با مثال های بیشتر در موردشون کسب کنی و دیتا تایپ های دیگرم یاد بگیری حتما به وب سایت دارت  یه سر بزن و کلی تمرین کن .

 

تگ ها :

شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

دیدگاه های ارزشمند شما