یه زمانی هست که ما میخوایم به عنوان مثال یک اسم رو صدبار نمایش کنیم ایا باید 100 بار از print استفاده کنیم و اون رو 100 بار بنویسیم ! خیر با وجود حلقه ها اصلا نیازی به این کار نیست و با چن خط کد میتونیم یه اسم رو هزار بار هم نمایش بدیم  . در این زمان ما از مفهومی به نام حلقه (Loop) استفاده می کنیم. حلقه ها کارهای تکراری که ما نیاز داریم و انجام می دهند و کافیست فقط یک بار کدی که نیاز دارید و بنویسید و بعد از آن همه چیز و به حلقه ها بسپارید تا انجام دهند.

یه زمانی هست که ما میخوایم به عنوان مثال یک اسم رو صدبار نمایش کنیم ایا باید 100 بار از print استفاده کنیم و اون رو 100 بار بنویسیم ! خیر با وجود حلقه ها اصلا نیازی به این کار نیست و با چن خط کد میتونیم یه اسم رو هزار بار هم نمایش بدیم  .

در این زمان ما از مفهومی به نام حلقه (Loop) استفاده می کنیم. حلقه ها کارهای تکراری که ما نیاز داریم و انجام می دهند و کافیست فقط یک بار کدی که نیاز دارید و بنویسید و بعد از آن همه چیز و به حلقه ها بسپارید تا انجام دهند.

 

برای تعریف یک حلقه از کلمه کلیدی for استفاده میکنیم 

void main() {
  for(var i = 0 ; i < 100 ; i++){
    print('reza');
  }
}

در For ابتدا داخل پرانتز یک متغیر به نام i با مقدار صفر تعریف کردیم سپس بعد از سمی کالن ; شرط توقف را نوشته ایم که گفته ایم تا زمانی حلقه ادامه داشته باشد که i از عدد 100 کوچک تر باشد و دوباره بعد از سمی کالن گفته ایم بعد از هربار اجرا شدن حلقه یک واحد به i اضافه شود. طبیعتا کد بالا 100 مرتبه اسم کاربر را نمایش میدهد .

 

یکی دیگه از حالت هایی که میشه برای حلقه ها استفاده کرد استفاده از while هست . while یه جورایی شبیه به if هست شما یه شرطی دارین و تا زمانی که شرط شما برقرار بشه کد شما اجرا میشه .

void main() {
  var i = 1;
  while(i <= 100){
    print(i);
    i++;
  }
}

اگر شرط بالا رو برابر با true قرار بدین حلقه شما تا بینهایت اجرا شده و برنامه دچار مشکل میشود .

 

while ابتدا شرط رو چک میکنه و اگر اون شرط درست نباشه کد رو اجرا نمیکنه. برای این که برای یک بارم که شده کد رو در صورت درست نبودن شرط اجرا کنیم از do while استفاده میکنیم .

void main() {
  var i = 1;
  do{
    print(i);
    i++;
  }
  while(i <= 100);
}

در مثال بالا ابتدا کد درون do را اجرا کرده و در صورت درست بودن شرط حقله اجرا میشود .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حقله ها در زبان دارت میتونید به وب سایت دارت مراجعه کنید و با استفاده از مثال های اون دانش خودتون رو افزایش بدین .

تگ ها :

شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید

دیدگاه های ارزشمند شما